Hehehe...

Idag gick det igång rejält på samhällslektionen, jo jo. Vi är ett gäng på låt säga 15 elever, varav 2/3 ej är  svenskfödda. Lektionerna har vanligtvis varit så att läraren L pratar och lär ut, vi frågar, kanske diskuterar lite och så löper lektionen på. Läraren L är så kunnig så att bara lyssna på honom gör att man blir helt lyrisk - han är verkligen bra!  Idag blev det hot, hot, hot när läraren L började prata om kalikatyrteckningen på profeten Mohammed. Då gick diskussionen igång! Det var bara att luta sig tillbaka och betrakta för att sedan  komma med en eller annan kommentar, berätta om vår tryckfrihet, försvara sin yttradefrihet, förmedla att religionen i Norden inte längre är stark osv, osv. En muslimsk kvinna sa till mej: -Du får inte skratta åt Mohammed! -Jo, sa läraren L, om hon befinner sig i Sverige får hon, där har hon ju yttrandefrihet MEN inte om hon befinner sig i ett muslimskt land. Där är skillnaden! Irakiska kvinnan A sa -Det är inte fel på religionen, det är fel på människorna! Det har hon helt rätt i! Det är ju extremister som visar på TV där dom bränner danska flaggan hejt vilt! Undrar egentligen var dom får tag i alla danska flaggor..? Men danskarna har ju inte gjort något fel, dom har ju också yttrade/tryckfrihet i SITT land...vad som inte visste var att det skulle slå så hårt mot muslimerna.
Man blir ju faktiskt lite lätt orolig...det ÄR ju inte så långt till Danmark härifrån. Ska man våga sig in till Ströget i det närmsta? Om det smäller i Helsingör, drabbas Helsingborg då oxå? Phuu, så långt vill jag inte tänka ens, jag bara hoppas att de "vanliga" och sansade muslimerna kan medla och lugna ner de andra som reagerar så starkt! Annars har vi kanske självmordsbombare runt knuten här! :-O

Love, Peace and Understanding, folks!

Kommentarer
Postat av: Camilla

sKULLE KOMMENTERA DITT ANDRA INLÄGG..MEN DET GICK INTE..SIDAN FANNS INTE O DET KOM ETT MEDDELANDE OM ATT JAG SKULLE INFORMERA DIG OM DET..SÅ NU ÄR DET GJORT... ANG MOTIVATIONEN I SKOLAN..JAG KÄNNER DETSAMMA...ÄR INTE ALLS LIKA STRUKTURERAD SOM FÖRRA TERMINEN.. SEN ÄR DET ENG... HUR MOTIVERAD ÄR MAN.. JAG SATT NU PÅ MORGON KVISTEN O GICK IGENOM GLOSERNA..MEN SOM SAGT..TRIST LÄGE..
dET ANDRA DÄREMOT ÄR KUL... LASSE ÄMNE O SÅNT..MEN JUST NU HAR JAG SOM DU 1000 BÖCKER ATT PLÖJA IGENOM...TUR ATT DET ÄR SPORTLOV SNART SÅ MAN KAN I STUGAN SJUNKA NER I MASSAGEFÅTÖLJEN ( JO JAG HAR EN SÅN DÄR...) O LÄSA LÄSA LÄSA...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback