Det är kört - jag kommer aldrig att bli polis!

Jo, det är så...jag har ärvt något av min älskade far som jag i detta nu bara är så jävla arg och besviken över. Jag har ett defekt färgseende...kravet är att man ska ha ett normalt färgseende för att bli godkänd, dvs vid undersökning är kravet att man använder testtavlor enligt Isihara och Dvorine.  Dessa tavlor har ett antal siffror i färg och man ska berätta vilken siffra som står på 14 tavlor. Man får fela på 1 på ena setet och 2 på andra setet...jag hade 5 och 6 fel...jävligt kört med andra ord...
Det finns inte en chans alltså för mej att komma vidare.
Ohhh, sa läkaren - Du tillhör de 1% kvinnor i Sverige som har defekt färgseende! Jaha...ojojoj då, visst vill jag vara unik på alla sätt men för helvete inte NU och inte när det gäller något jag inte kan påverka över huvudtaget och inte när det gäller ngot som sätter käppar i hjulet för något jag verkligen VILL! Fy fan vad jag är besviken!

Detta var förvisso inte helt oväntat, eftersom min söte far är grön/röd-färgblind. Att låta honom plocka jordgubbar är rena lotteriet!
Jag vet att när det gäller nyanser KAN jag ha svårt att urskilja om det är murrigt grönt eller brunt, men det har väl typ ALLA??
*suckar* Vad hjälper det att älta? Nu är det ju så att det är kört så in i H för mej när det gäller polisutb.
Jag får se mej omkring efter något annat helt enkelt...men jag är fortfarande jävligt besviken!

Hej!

Kommentarer
Postat av: Emmy

Vi får hoppas att dom tittar på alla dina andra goda egenskaper. Färg seende ska väl inte betyda något. Vill ju vara bundis med en polis ju ;)kramis

2007-02-14 @ 18:13:54
Postat av: PiaLiaLottaPotta

Ååååh vad besviken jag är... OCh vad jag kan förstå att DU är besviken! FAN FAN FAN!
Det är ju inget man kan träna upp, läsa sig till eller öva på... Fan vad taskigt!
Min salig kusin råkade ut för i princip det samma... HAn hade varit på sjön från han var 14 år och jobbat sig världen runt flera ggr... Men så skulle han mönstra till flottan, och de sa att han inte hade en chans... för att han var "färgblind"... TAck och lov är du äldre och har massor av annat att leva för... HAn var nästan 20 och tyckte inte att han hade det..
Massa kramar sötaste!
Du får bli kollega till mig istället!
Love U!

Postat av: Theresian

Verkligen skittrist att höra. Jag kan inte riktigt fatta varför det spelar så stor roll... Är det farligt att matcha uniformen fel eller? Rent synmässigt kan jag förstå att synskärpan måste vara mycket god... men nyanser... Så jäkla surt att torska på nåt sånt :)
Kram i alla fall på Alla Hjärtans dag... Nu blir det någon annan yrkesgrupp som blir lyckligt lottade när de får dig istället!

2007-02-14 @ 19:04:58
URL: http://theresian.blogg.se
Postat av: Nilla

Gud vad jag är ledsen för din skull. Alla som känner dig vet ju hur väl du ville bli polis. Är det verkigen helt kört? Vi kan väl använda ett av våra underbara möten åt att lista ut vad du kan läsa istället. Har du funderat på Bodyguard? Fast det kanske man inte kan bli heller... kanske kan du bli nåt annat kul. Hoppas du iaf har något att glädjas åt denna dag. En härlig familj om inte annat och vänner som bryr sig. Kramiz!

2007-02-14 @ 19:41:22
URL: http://syrrans.blogg.se
Postat av: Lind@n

Du... man kan lura sig in vid poilsen ändå tror jag... som civil... du skulle kunna bli socionom och ändå jobba vid polisen, tror jag i alla fall.
Lilla gumman jag lider så med dig, jag vet ju hur mkt du ville det här. Ruttet att gå bet på något man itne kan påverka. En stor hjärte kram till dig !!

2007-02-14 @ 19:46:45
URL: http://asplund.blogg.se
Postat av: Annika@home

Jag kan väl ändå inte tro att ett simpel färgseende kan vara avgörandet för om du blir antagen eller ej. Det hade bara varit för trångsynt. Jag tror att om du bara presterar attans så bra på allt annat så kommer detta inte vara något hinder. Jag fortsätter att hålla tummarna och vägrar tro att detta är slutet. Kram! / Annika

2007-02-14 @ 20:00:00
URL: http://nihaoma.blogg.se
Postat av: Propp

BAJS......... brukar jag säga högt när det skiter sig!!!

2007-02-14 @ 21:26:44
URL: http://propps.blogg.se
Postat av: camilla

min älskade vän...ödet spelar oss ibland en massa spratt..men jag tror inte..hur mkt du än vill bli polis..att det liksom inte var meningen att du skulle bli det...Gud har ett annat öde med dig...du ska helt enkelt ägna ditt liv åt ngt annat...jag vet att du har andra planer..förstår att du är skitbesviken..men planen att bli journalist passar in bra här..eller?..du är ju en skribent ut i fingerspetsarna...Inte tröstande nu kanske..men jag vet att du fixar detta...o jag känner med dig i tusenfalt...o hade jag kunnat fixa till dina ögon hade jag gjort det...love U..du är min allraste bästaste lilla Muff...din vän för evigt...

2007-02-14 @ 22:24:58
URL: http://quarter65.blogg.se
Postat av: Mika

Neeeej!!!! Fasen vad trist!!
Åhh C, jag känner så med dig, fasen vad besviken man blir!!!

Jag håller med Annika, jag håller mina tummar "crossed" fortfarande för dig och hoppas verkligen att dom inte e så trångsynta att dom bara går efter dette test, dina 2:a test har du ju gjort galant!!

Kram Kram Kram till dig!
Mika

2007-02-15 @ 03:25:15
URL: http://famthonell.webblogg.se
Postat av: Ingela Angelin

Jag slutar inte hålla tummarna!!! Inte kan detta betyda slutet. Det vägrar jag att tro.

MÅNGA GOA KRAMAR TILL DIG!!!

//Ingela

2007-02-15 @ 17:09:05
URL: http://familjenangelin.blogg.se
Postat av: Goran

Jag förstår dej lilly, har haft exakt samma problem..haft korrespondens med sten heckscher dåvarnde rps chef samt hans intendent (säpo) och deras läkar team som tagit fram dessa totalt löjliga krav. förstår inte varför de inte har andra färgsinnes test som i England, dessa klarar jag. jaja man får väl flytta till england! = )

2008-05-15 @ 16:18:12
Postat av: Goran

Jag förstår dej lilly, har haft exakt samma problem..haft korrespondens med sten heckscher dåvarnde rps chef samt hans intendent (säpo) och deras läkar team som tagit fram dessa totalt löjliga krav. förstår inte varför de inte har andra färgsinnes test som i England, dessa klarar jag. jaja man får väl flytta till england! = )

2008-05-15 @ 16:18:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback