Konfirmation igår

Oj, det var längesedan man var på komfa. D vägrade att konfirmera sig, jag förstår honom. På något sätt känns det som ett hyckleri...vad vill ungarna egentligen ha ut av konfirmationen? En djupare kunskap om sin religion eller en där moppen som dom trånat efter ett bra tag? Religion ja...vad hände med den? Hur ofta är vi i kyrkan förutom dop, konfirmation, bröllop och begravningar? Kanske någon julotta då och så skolavslutningen förstås, men annars? Nä, inte är det ofta eller hur?
Tror du på Gud, hörde jag någon fråga Mikael Wihe på radion en gång.
-Nej, svarade ha rakt ut!
-Varför inte?
-Har du träffat Gud eller Jesus någon gång eller sett någon utav dom?
-Näääeee...
-Nä, där ser du, varför skulle jag tro på något jag vare sig sett eller hört?!
Rätt bra resonemang, tänkvärt!
Religion är för mej en saga, en fantastisk sådan. Jag väljer att tro att det är en saga och kör på den komersionella biten vid firadet av jul och påsk - de stora högtiderna!

På tal om konfirmationen;
Det var sorligt att se huvudpersonen i fråga så pressad av att stå i centrum igår. Inte ett leende, inte en glimt i ögat av glädje...bara press. Stackars tös, hon har hur mycket att leva upp till som helst. Krav som omgivning och hon själv satt? Jag vet inte, men tydligt är att hon inte mår bra...

Gympauppvisning idag, sista gången innan sommaruppehållet.
Mormor och morfar kommer som publik, sedan blir det fika hos oss!

Ha en underbar söndag!


Kommentarer
Postat av: camilla

saknar dig gumman

2007-05-07 @ 09:04:00
Postat av: camilla

hrrrm....var tog mitt inlägg...vägen..

2007-05-07 @ 09:04:56
Postat av: camilla

haha... här är det inte lätt...

2007-05-07 @ 09:05:11
Postat av: camilla

du hittar mig på www.q65.blogg.se

2007-05-07 @ 09:05:47
Postat av: Annika

hej nä mötley crue ska inte dit men till globen stockholm 5 juni :)

ha en fin kväll mvh Annika

Postat av: micke

Tror väl att det väl egentligen handlar om att hitta nåt inom sig själv när man konfirmeras, hitta den där EMPATI genen som barn pga sin låga ålder ännu inte hittat, det vet vad det är, men har det inte inom sig utan är så uppfyllda av sig själva!

Träffar många konfirmander på mina föreläsningar, varit på deras "examenprov" o sett hur de vuxit på något vis!

Förstår att folk som inte tror säger att det verkar vara en "saga", för det handlar om att gå utanför det världsliga tänkandet och gå in i det andliga!
Detta kan många inte acceptera tyvärr, de vill vara "starka" och tro på sig själva enbart.

Men när den där dagen kommer så är det många som ändå knäpper sina händer och skickar iväg en bön till en gud som de egentligen inte tror på men hoppas att han ska finnas.

Ha det fint Tjejen! Kram på dig!

2007-05-10 @ 16:12:10
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Caroline

Kloka ord Micke!
Jag tror att man kan hitta det andliga hos mer än religionen OCH att det är något som kommer till en i oilka situationer, man växer in i något. Tror även att det är helt oförutsägbart när och vem som tar ett sådant steg...kanske den största ateisten blir tillslut frälst? Det beror kanske på vad ödet säger?
Ha en underbar söndag!
Kram C

2007-05-13 @ 14:49:44
URL: http://lillymarlen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback